El disseny del logo “BCN Centre”

Ja fa uns quants anys, per promocionar el comerç del casc antic, a Barcelona es va crear un eix comercial anomenat “BCN Centre” a la zona de Santa Caterina, Born, carrer Montcada, Princesa, etc. Més de 1.000 botigues de tota mena, amb una clara vocació de comerç urbà dirigit a visitants, turistes i la població de la ciutat en general. El primer que necessitava el nou eix comercial era una imatge que l’identifiqués.

Aquest és un bon exemple de com es pot treballar un logotip. La proposta escollida va ser la següent:

El nom ja el teníem "BCN Centre", així que primer es va fer un treball de recopilació de informació. Per un costat mirar quina imatge tenien altres centres comercials de la ciutat per poder diferenciar-se. Documentar-se amb fotografies, històries i notícies relacionades amb el barri. Localitzar monuments, edificis emblemàtics, passejar, observar la gent, les botigues, per en definitiva captar una mica l’esperit del barri.




En segon lloc, amb un esquema es va ordenar tota aquesta informació, analitzant i extraient les idees claus. Posteriorment es va deixar reposar durant unes hores o fins hi tot dies com si estiguéssim coent un bon caldo a foc lent. Sense adonar-nos el cervell va col·locant les peces al seu lloc fins encaixar-ho tot.



Buscant referències on inspirar-se, ràpidament va començar a repetir-se un nom “Santa Caterina”. Barri de Santa Caterina, Mercat de Santa Caterina, antic convent de Santa Caterina. Hi han restes arqueològiques del convent que es poden visitar. A més el mercat és un punt important d'atracció comercial i casualment s’estava remodelant per adaptar-lo als temps actuals amb un disseny original i vanguardista dels arquitectes Enric Miralles i Benedetta Tagliabue. Era clar que el logotip d’alguna manera havia de girar entorn al mercat de Santa Caterina.


Per ajudar a obrir la ment i ser creatiu es va fer una “pluja d’idees”, ràpidament van sorgir diferents propostes però sempre hi ha una amb la que et sents més identificat, així que seguint a la intuïció es va començar desenvolupant aquesta que curiosament finalment va ser la bona.


Es volia reforçar el concepte de “CENTRE Comercial”, per això es va jugar a destacar la “C” de "BCN", com inicial de la paraula “CENTRE”. La “C” es transforma així en la simpàtica cara de la “Caterina”, amb el seu cabell ondulant, una mica com la nova porxada del mercat. Aquesta cara també vol recordar que es tracta d’un centre comercial amb gent, amb vida.

Un altre punt important era que es tracte d’un barri amb edificis centenaris. Les lletres de “BCN” es presenten amb una tipografia de caire clàssic, amb terminals i elaborada, per donar sensació de treball i serietat. A la vegada la lletra està dotada d’unes suaus modificacions que li aporten un aspecte més dinàmic, pròxim i familiar, virtuts totes elles que han de definir el centre comercial.


Però encara li faltava alguna cosa, per això es van afegir els triangles a la part superior de la “C”, que donen l’expressió de sorpresa agradable, reacció esperada en la gent quant coneguin aquest eix comercial.

Tenint en compte que el logotip s’hauria de reproduir sobre molts diferents suports es van utilitzar només dos colors plans (pantone). Així aprofitant la forma de la lletra “C” que pot recordar el sol, es va escollir el color daurat, al seu voltant la tipografia de color blau com el cel, reforça la idea de centre comercial al aire lliure.



Tota la imatge també pot suggerir per la seva forma, un paquet embolicat amb un gran llaç, que dona a entendre que aquest centre comercial és com un regal on hi pots trobar de tot.


Al marge del concepte de fons es va buscar que gràficament el logotip tingués unes proporcions entre les seves diferents parts per què el seu aspecte fos equilibrat i harmònic.


El lema
Finalment, el centre comercial per promocionar-se també necessitava un lema, en aquest cas es va jugar amb un doble sentit. Amb el lema escollit “el comerç d’ara i de sempre” es volia recordar que aquest centre comercial té la vocació d’estar de moda en el present i de cara al futur, però jugant amb el doble sentit de que també gaudeix d’una llarga tradició.


Actualment el lema a canviat, és “de Palau a Palau”, la lògica és que l’eix comercial va del Palau de la Música Catalana al Pla de Palau, passant pels palaus medievals del carrer Montcada. Si vols saber més sobre l’eix comercial BCN Centre.

Espero que t’hagi agradat el tutorial i que et resulti útil com a referència, si alguna vegada has de dissenyar un logotip.



Si estàs interessat en el disseny gràfic, aquí tens el llistat de tutorials actual en el blog:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Com dibuixar un cos humà proporcionat (home) 1

Tipus de peus

Com crear una figura articulada

Com dibuixar un cos femení proporcionat (dona) 1

Com dibuixar un cap de front