Exemple de com dissenyar un cartell


Recentment s’ha celebrat el tradicional concurs per dissenyar el cartell de les Festes de Gràcia. S’han presentat un total de 243 participants, i 25 han sigut els finalistes seleccionats, d’entre aquests s’ha escollint un únic guanyador. Si us interessa veure el cartell, i saber quina és la imatge que guarnirà els carrers del barri de Gràcia aquest proper Agost, podeu fer clic al següent enllaç:

http://www.festamajordegracia.cat/

Podreu veure el cartell guanyador i també una petita entrevista a l’autor, en Lluís Pérdigo Nárdiz, enhorabona!


El disseny de cartells en general, i en concret el cartell d’una festa major, hem sembla un fantàstic exercici on poder desplegar amb certa llibertat tots els recursos gràfics i creativitat que un pot oferir. Aprofitant que jo també he participat en aquest concurs amb una proposta que ha quedat finalista, us explicaré com es pot treballar el disseny d’un cartell:
Primer de tot una cosa de pura lògica, llegiu detingudament totes les indicacions que marca l’organització del concurs. Sobretot presteu molta atenció al format i al text que ha d’incloure el cartell. És important també ajustar-se a les indicacions en quant a la forma de presentació i per suposat la data límit. Acostumen a ser normes molt senzilles, en el cas del cartell de les Festes de Gràcia, eren les següents:

Format 42 cm. alt x 26 cm. ample.
 Muntat sobre cartró rígid de color blanc de 47 cm. alt x 31 cm. ample.
 Lema “La Festa, Gràcia!”
• Informació addicional que ha d’incloure: “del 15 al 21 d’agost de 2011”






Normalment, el primer que farem és un treball d’investigació, saber quins han sigut els cartells guanyadors en anys anteriors, per fer una proposta totalment diferent. Jo utilitzo per aquesta feina la millor font d’informació actualitzada que existeix, Internet.



El segon és un treball de documentació, saber coses del barri on es celebrarà la festa, quines activitats es realitzaran, a qui va dirigida, etc. En definitiva, saber quin és l’esperit i personalitat de la festa en qüestió. Va molt be anotar totes aquestes respostes de manera breu, en forma de conceptes, per poder treure conclusions i decidir com enfocar el tema.


Sempre tingueu clar quins son els textos importants i que per tant han de destacar d’alguna manera i quins son els secundaris, per a poder fer una correcta subordinació de textos.


A partir d’aquí, acostumo a utilitzar la "pluja d'idees" o "brainstorming", començaran a aparèixer propostes ràpidament. De vegades no és tant fàcil i costa una mica més, és en aquests casos que us aconsello deixar el tema i dedicar-vos a altres coses, fer el dinar, anar al gimnàs, una reunió de veïns, dormir, o qualsevol altre activitat. El conscient desconnecta, però el subconscient segueix treballant intensament en el tema. Unes hores desprès o fins hi tot dies desprès afloren els fruits madurs en forma de noves idees. A mida que sorgeixen les idees, podeu anar-les provant en petits esbossos i veure quines possibilitats gràfiques li trobeu.


Jo havia decidit que la part gràfica la faria a mà amb retoladors i el acolorit per ordinador, però recordeu sempre que teniu total llibertat en quant a la tècnica a utilitzar.


La idea inicial era fusionar els dos conceptes que creia essencials, “festa” i “diversió”. Una “boca somrient” em va semblar una imatge molt potent que expressa perfectament el concepte de gaudir de la festa. Com estava influenciat pels efectes òptics, en concret per les “imatges dobles”, de seguida la “boca” es va transformar en una hamaca on un jove descansa feliç, o també en la terrassa d’un edifici on grans i petits fan una festa ballant desenfrenadament. M’agradava bastant, però notava que encara no era del tot rodó.


És important que treballeu amb convicció, a pesar de no haver trobat la solució final, seguiu avançant en el que creieu. És una gran lliçó que he après a la muntanya, quan puges a un cim, no saps ben quines dificultats et trobaràs, però segueixes i tan sols et preocupes d’anar superant els obstacles que tens davant, al disseny i a la vida una mica passa el mateix.



La “boca somrient” hem semblava una bona idea, però lo de la festa al terrat era repetir la temàtica del cartell guanyador de l’any anterior. Així que sense saber en què transformaria la “boca somrient” vaig començar a perfilar el dibuix definitiu de la boca. A les hores tot es va aclarir igual com quan a la muntanya superes un coll i davant teu s’obre un nou horitzó.






...”Diversió”, quan una cosa ens diverteix riem i ens fa “gràcia”..., és clar “Gràcia”!
El nom del barri resum perfectament el concepte que buscava. Perquè no potenciar el nom?, fer que el propi nom de “Gràcia” sigui qui es transformi en una cara feliç amb la boca somrient que gaudeix per la festa?


Creia haver trobat el camí ara només era qüestió de desenvolupar-ho amb més proves i esbossos. Era genial, a més estava utilitzant l’efecte òptic de les “imatges dobles” però no entre dos dibuixos sinó en combinació entre un text i una imatge.




El següent pas era escollir el tipus de lletra. Sempre s’ha d’harmonitzar l’estil de lletra utilitzat amb la imatge gràfica del cartell. Hem va semblar que si utilitzava una lletra gestual reforçaria la idea de moviment i de festa. El millor que podia fer era crear el tipus de lletra jo mateix, així tindria un valor afegit i s’adaptaria perfectament a les meves necessitats.
La solució gràfica escollida per transformar el lema en "cara somrient" va ser distorsionar lleugerament la part final del lema “Gràcia!”, la lletra “G” i el signe d’admiració final es transformen en les galtes de la cara. L’efecte es reforça amb el color de fons del cartell, un color torrat com color carn, i on coincidint amb les galtes es torna més rosat. Em semblava que la simplicitat era part de la gràcia del cartell i reforçava de nou la idea de festa popular. Tan sols com a toc simpàtic vaig afegir a la part de d’alt, a mode de cabells, una línia de banderoles de colors ja que una de les activitats més destacades de les Festes de Gràcia és el guarniment de carrers.


Un detall a tenir en compte en la composició de cartells és que s’acostuma a col·locar a la part de baix els logos dels sponsors i col·laboradors, per tant reserveu en aquesta zona un espai per aquest fi.


Espero que aquesta explicació de com vaig desenvolupar la proposta per al cartell de les Festes de Gràcia us ajudi a crear cartells molt millors.


Així és com va resultar la proposta final.







Si estàs interessat en el disseny gràfic, aquí tens el llistat de tutorials actual en el blog:

© Santi Roman Guimaraes, 2012

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Com dibuixar un cos humà proporcionat (home) 1

Tipus de peus

Com crear una figura articulada

Com dibuixar un cap de front

Com dibuixar un cos femení proporcionat (dona) 1